Od furii do spokoju: 3 kroki do wspierania samoregulacji emocjonalnej dziecka
Silne emocje, takie jak złość, lęk czy frustracja, są naturalną częścią życia. Jednak zdolność do ich zdrowego zarządzania – czyli Samoregulacja Emocjonalna – jest jedną z najważniejszych umiejętności, jakie możemy przekazać naszym uczniom i dzieciom.
Dziecko, które nie umie się regulować, będzie miało problemy z koncentracją, dyscypliną i relacjami społecznymi.
Czym jest "Regulowanie Emocji"?
Regulacja emocji nie polega na zmuszaniu dziecka do bycia spokojnym. Polega na nauczeniu go, że wszystkie emocje są w porządku, ale nie wszystkie zachowania są akceptowalne.
Rola dorosłego to bycie "kotwicą" – stabilnym, spokojnym punktem, który pomoże dziecku przejść przez emocjonalną burzę.
Trzy Etapy "Współ-regulacji"
Zanim dziecko nauczy się radzić sobie samo (samoregulacja), potrzebuje naszej pomocy (współ-regulacja). W trudnych chwilach zastosuj 3 proste kroki:
1. Akceptacja i Nazwanie (Pierwsza Pomoc)
Gdy dziecko płacze lub krzyczy, nie próbuj rozwiązywać problemu. Uznaj jego uczucia, zanim przejdziesz dalej.
Przykład:"Widzę, że to cię boli / Jest ci bardzo przykro. To jest okej, że się tak czujesz."
2. Uspokojenie Ciała (Kontakt)
Regulacja zaczyna się w ciele. Poproś dziecko o:
Wspólne, głębokie oddechy (4 sekundy wdech, 4 sekundy wydech).
Przytulenie lub położenie ręki na jego plecach (jeśli akceptuje dotyk).
Napicie się wody.
3. Refleksja i Rozwiązanie (Nauka)
Dopiero gdy emocje opadną (wyjście z "trybu walki"), możemy rozmawiać i uczyć.
Pytanie:"Kiedy się tak czujesz, co innego możesz zrobić zamiast rzucania klockami?"
Te strategie, oparte na zaufaniu i budowaniu wewnętrznej motywacji, zostaną głębiej omówione na naszym warsztacie.
Szkolenie "Siła, która rodzi się z zaufania" jest przewodnikiem, jak wspierać kompetencje emocjonalne i społeczne naszych dzieci.
Data: 3 grudnia 2025 r. (Środa) | 15:30 – 18:00
Rodzicu ! Serdecznie zapraszamy – to inwestycja, która procentuje spokojem i lepszymi relacjami!
Sprawdź również wiadomości w e-dzienniku.
