„Utworzenie ekopracowni Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi”
Nazwa zadania: „Utworzenie ekopracowni Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi”.
Wartość ogólna zadania: 63 300 PLN Dotacja na dofinansowanie zadania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi: 60 000 PLN
Zakres projektu
Nowa pracownia została zaprojektowana z myślą uzyskania kilku funkcjonalnych przestrzeni do różnego typu aktywności uczniów, tj. pracy zespołowej, pracy indywidualnej oraz zajęć laboratoryjnych. Nauczyciel otrzymał swoje centrum dowodzenia.
Do pracy zespołowej w środkowej części sali lekcyjnej przewidziano trzy mobilne stoły o blatach w kształcie sześciokąta, umożliwiające łatwą zmianę ich położenia i aranżację ustawienia w zależności od potrzeb. Blaty stołów są zielone, co kolorystycznie ma korespondować ze stelażami ławek prostokątnych i krzeseł ustawionych pod oknami, a jednocześnie będą wyznaczały oddzielną strefę w pracowni. Stelaż stołów jest w odcieniach szarości. Do stołów sześciokątnych zakupiono 8 sztuk ergonomicznych krzeseł z tworzywa sztucznego z siedziskami w kolorze zielonym z funkcjonalną podstawą w kolorze szarym umożliwiającą maksymalne wykorzystanie przestrzeni pod krzesłem na torbę lub plecak.
Do pracy indywidualnej lub w parach służy będzie pięć ławek prostokątnych ustawionych przy ścianie południowej pod oknami. Takie ustawienie zapewnia uczniom dostęp do naturalnego oświetlenia padającego z lewej strony. Stosując zasadę „zero waste” zielone stelaże dotychczasowych ławek pozostały te same, natomiast blaty zostały zastąpione nowymi w kolorze buka. Na ławkach ustawione zostały powiększalniki elektroniczne dla osób bardzo słabo widzących oraz maszyny brajlowskie dla dzieci niewidomych.
Stanowisko pracy nauczyciela to przestronne biurko wraz z komodą w kolorze buka ustawione w północnozachodniej części pracowni. Nauczyciel do dyspozycji ma zestaw komputerowy, mikroskop biologiczny i stereoskopowy wyposażone w kamerę, wizualizer oraz zawieszony na ścianie W monitor interaktywny 86”. Do urządzeń elektrycznych przy biurku została doprowadzona sieć elektryczna i zamontowane gniazdka. Do biurka nauczyciela zakupiono ergonomiczne krzesło z podłokietnikami z tworzywa sztucznego z siedziskiem i oparciem w kolorze zielonym.
Pomoce dydaktyczne przechowywane są w regałach i komodach. Pięć częściowo przeszklonych regałów 4-półkowych ustawiono przy ścianie północnej w części lekcyjnej pracowni. Korpusy i fronty regałów w kolorze buka kolorystycznie współgrają z blatami ławek prostokątnych, biurkiem i komodami. Dwie komody z dwoma szafkami stanęły przy ścianie wschodniej. Nad nimi przymocowano system galeryjny do zawieszania obrazów. Posłużył on do zawieszenia pięciu ram o wymiarach 100cm x 70cm, w których zaprezentowanych zostało 5 królestw organizmów wg klasyfikacji Whittakera, obowiązująca w programie nauczania biologii. Ściana zyskał nie tylko walor dekoracyjny, ale również stanowi pomoc dydaktyczną. System galeryjny umożliwia dowolną zmianę aranżacji, może służyć także do zawieszania prac uczniów lub plansz edukacyjnych.
Część laboratoryjno-biblioteczna
Miejsce do przygotowania „mokrych” doświadczeń lub z użyciem odczynników chemicznych zaplanowano za przepierzeniem pracowni. Wcześniejsze zaplecze magazynowe zyskało dzięki temu nową funkcję laboratoryjną. Przy ścianie wschodniej z dostępem do wody bieżącej stanęły szafki pod zlewozmywakiem z ociekaczem oraz blat, na którym znalazło się miejsce na kuchenkę elektryczną, czajnik, blender i wagę, a wewnątrz szafek szkło laboratoryjne. Do ściany północnej, pod świetlikami dostawione zostały trzy ławki prostokątne z wymienionymi na nowe blatami. Stanowią one dodatkowe miejsce do wykonywania doświadczeń i obserwacji przyrodniczych. W okolicę ławek doprowadzona została instalacja elektryczna i zamontowano gniazdka. Obok ławek oraz na przeciwległej ścianie ustawiono regały na podręczniki, książki i filmy edukacyjne. Jest tu również miejsce na sejf z odczynnikami chemicznymi, lodówkę turystyczna i apteczkę pierwszej pomocy.
Oświetlenie
Dostęp do światła naturalnego w części lekcyjnej pracowni zapewniają okna na ścianie południowej. Aby zapewnić optymalne nasłonecznienie części lekcyjnej pracowni zamontowane zostały na nich podgumowane rolety w kasetach. Oprócz możliwości zaciemnienia sali podczas prezentacji materiałów na monitorze interaktywnym w słoneczne dni, stanowią ochronę przed nadmiernym nagrzewaniem się pracowni. Montaż rolet umożliwia udekorowanie parapetu podokiennego roślinami doniczkowymi, stanowiącymi żywe pomoce dydaktyczne. Oświetlenie sztuczne stanowi sześć natynkowych plafonów sufitowych led 28W w kolorze białym o średnicy 50 cm. Pozwala to na oszczędność energii w porównaniu z dotychczasowymi lampami jarzeniowymi. Aby doświetlić miejsce pracy na wyposażeniu pracowni znajdują się dwie lampy biurkowe.
Wydzieloną część laboratoryjno-biblioteczną pracowni doświetlają naturalnym światłem świetliki zmocowane na ścianie północnej. Światło sztuczne zapewnią trzy natynkowe plafony sufitowe led 28W w kolorze białym o średnicy 50 cm, które zastąpiły zniszczone lampy kuchenne.
Kolorystyka pomieszczenia
Wystrój wnętrza utrzymany jest w stonowanych jasnych barwach. Białe sufity i ramy okienne oraz jasnoszare ściany i rolety na oknach stanowią delikatne tło dla mebli w kolorze buka. Wykończenie dopełnia zieleń obecna na stelażach ławek i krzeseł, siedziskach i oparciach krzeseł ergonomicznych, blatach stołów sześciokątnych i krawędziach wykładziny PVC.
W ramach projektu zakupiono sprzęt audiowizualny: monitor interaktywny o przekątnej 86”, wizualizer, kamerę mikroskopową oraz szereg pomocy dydaktycznych, w tym zestawy doświadczalne do badania powietrza, wody, gleby, pozyskiwania energii odnawialnej oraz modele anatomiczne różnych organizmów.
Projekt służy społeczności szkolnej i internackiej Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 6 w Łodzi.