Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Głównym celem i zadaniem szkoły jest przygotowanie młodzieży do pełnienia różnych ról społecznych oraz prowadzenia możliwie samodzielnego, aktywnego i satysfakcjonującego życia dorosłego.
Nauka trwa trzy lata i kończy się otrzymaniem świadectwa ukończenia Szkoły Przysposabiającej do Pracy.
Dla kogo
Do szkoły przyjmowana jest młodzież:
- niewidoma i słabowidząca z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym z Zespołem Aspergera,
- z afazją.
Podstawą przyjęcia do szkoły jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz skierowanie wydane przez Prezydenta Miasta Łodzi na wniosek rodzica lub pełnoletniego wychowanka.
Czego nauczysz się w naszej szkole?
Uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie stanowiskowych czynności zawodowych:
- gospodarstwo domowe: gotowanie, pieczenie, nakrywanie do stołu, serwowanie potraw, mycie naczyń, pranie, prasowanie,
- prace porządkowe: wycieranie kurzu, zamiatanie, mycie podłóg i okien, zmiana pościeli, prace porządkowo-higieniczne w łazience, dobór odpowiednich środków czystości,
- ogrodnictwo: pielęgnacja roślin domowych, prace w ogrodzie- sadzenie, podlewanie, pielenie, grabienie, czynności związane z organicznym recyklingiem,
- prace biurowe: kserowanie, segregowanie i układanie dokumentów, bindowanie, laminowanie, obsługiwanie urządzeń biurowych (telefon, komputer, niszczarka),
- dekoratorstwo: decoupage, origami, bukieciarstwo, florystyka, zdobnictwo,
- kreatywność i komunikacja: wzmacnianie zdolności twórczych, pobudzanie twórczości, kształtowanie wyobraźni, zachęcanie do twórczego myślenia, inicjowanie kreatywnego działania.
Dzięki odpowiednio zorganizowanemu środowisku edukacyjnemu oraz wsparciu specjalistów, absolwenci szkoły przyspasabiającej do pracy, w za zależności od swoich indywidualnych potrzeb i możliwości, mogą podjąć zatrudnienie zarówno na otwartym, jak i chronionym rynku pracy oraz mogą uczestniczyć w warsztatach terapii zajęciowej. Jednocześnie są przygotowani do możliwego dla nich samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym, a także do aktywnego uczestnictwa w życiu rodzinnym i społecznym, co pozwala im czerpać satysfakcję z niezależności oraz angażowania w pomoc najbliższym.