Sprawozdanie I
Z początkiem roku szkolnego 2022/2023 rozpoczęliśmy w naszym Ośrodku realizację programu "Laboratoria Przyszłości".
#LaboratoriaPrzyszłości, #LaboratoriaPrzyszlosci
Wrzesień to przełom lata i jesieni. Zróżnicowane temperatury w ciągu dnia - raz ciepło, raz zimno, zachęciły uczniów klasy 2a, 3u i 5b do wykorzystania, na zajęciach edukacyjnych, termometru zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dużych rozmiarów termometr, z czytelną skalą pozwolił uczniom na pomiar temperatury w pomieszczeniach szkoły oraz na zewnątrz. Jakie było ich zdziwienie, że czasami na zewnątrz była wyższa temperatura niż w niektórych pomieszczeniach budynku. Podczas pomiarów uczniowie różnicowali pojęcia "ciepło" i "zimno", uzupełniali kalendarz pogody oraz doskonalili działania pamięciowe. Uczniowie klasy 7 omawiali termometr na lekcji fizyki. Omówili różne rodzaje termometrów, poznali części termometru, odczytywali temperaturę. Podawali zakres pomiarowy przyrządu, wykonywali obliczenia.
Na jesienną chandrę uczeń klasy 7u wykorzystując mikser zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości wyrobił ciasto a następnie z koleżanką upiekli jesienny omlet z warzywami. Jak sami mówili będą z tego sprzętu często korzystali.
Wiele radości wśród uczniów wzbudziły klocki otrzymane w ramach projektu Laboratoria Przyszłości: Marioinex Mini Waffle Pastel, Polydron - klocki do nauki geometrii oraz gra przestrzenna do odtwarzania kształtów z klocków na podstawie cienia. Uczniowie na zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i rozwijających funkcje percepcyjno-ruchowe układali figury i budowali figury przestrzenne według instrukcji lub według własnych pomysłów. Klocki Palydron posłużyły również jako modele do nauki zbiorów tego samego koloru lub kształtu. Podczas zabawy klockami uczniowie wykazali się ogromną kreatywnością i pomysłowością. Klocki wykorzystywane były podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej oraz pozalekcyjnych z matematyki. Pobudzają one wyobraźnię dzieci, stymulują i rozwijają umiejętności manualne i doskonalę koordynację wzrokowo-ruchową. Budowanie i konstruowanie sprawia dzieciom dużo radości.
Dziewczynki z klasy 3u podczas zajęć rozwijających kreatywność i zajęć pozalekcyjnych wykorzystywały zakupioną z programu Laboratoria Przyszłości lupę. Oglądały świat roślin otaczających szkołę, widziały powiększone liście, źdźbła trawy i owoce jarzębiny.
Aparat fotograficzny zakupiony w ramach programu Laboratoria Przyszłości bardzo zainteresował uczniów klas 5a, 5b i 7. Podczas zajęć plastyczno-technicznych poznali budowę aparatu, dowiedzieli się o jego parametrach technicznych i zapoznali się z jego podstawową obsługą oraz zaplanowali sposoby wykorzystywania go na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych.